Penyalahgunaan dadah banyak memberikan kesan atau akibat yang negatif kepada si penagih dadah.  Di antaranya ialah:-

(Ini adalah contoh gambar yang di ambil dari laman google)

1.     Tubuh badan yang siaht menjadi lemah, kurus dan tidak bermaya kerana kurang nafsu makan yang    menyebabkan kurang zat-zat makanan yang diperlukan.
2.      Mudah tersinggung dan naik radang denan perasaan yang bukan-bukan kerana mensyaki dan khuatir masyarakat sentiasa menghina mereka
3.      Mata selalu merah dan berair kerana fungsi mata tidak dapat dikawal sehingga mereka terpaksa memaki kaca mata gelap untuk melindunginya.
4.      Terdapat parut dan kesan-kesan luka celar-celar, terutam di bahagian lengan (bagi mereka yang menggunakan jarum suntikan)
5.      Dari masa ke semasa menggelatar seperti kesejukkan amat sangat.
6.      Suka menjauhkan diri dari khalayak ramai ke tempat-tempat sunyi atau gelap.
7.      Selalu melakukan perbuatan atau gaya yang ganjil-ganjil kerana bdipengaruhi khayalan-khayalan kesan dadah yang mereka ambil.
8.      Tidak dapa mengawal pertuturan dan suara kerana kemerosotan dan gangguan mental, sehingga percakapan susah di fahami.
9.      Selalu mengantuk, hilang konsentrasi serta hilang pertimbangan akal dan kawalan diri.Walau bagaimanapun, kesan atau akibat dadah ke atas seseorang adalah berbeza mengikut individu dan bergantung kepada beberapa faktor seperti jumlah dadah, jumlah dadah yang digunakan, cara penggunaan, keadaan individu serta situasi ketika menggunakannya.