RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN KESIHATAN
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesihatan
Tunjang : Kesihatan diri dan keluarga
Tajuk : Kesihatan diri
Sub Tajuk : Penyakit tidak berjangkit
Tarikh : 13 September 2010
Masa : 7.30 – 8.30 pagi
Tahun : 5 Bijak
Bilangan murid: : 20 orang
OBJEKTIF : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid-murid dapat
Kognitif : 1) Menyenaraikan 5 jenis penyakit tidak berjangkit.
2) Menyatakan cara-cara pencegahan penyakit tidak berjangkit.
Afektif : 1) Bekerjasama dan bantu-membantu antara satu sama lain,
2) Bertanggungjawab dan dapat membina keyakinan diri.
Pengalaman sedia ada : Murid-murid pernah terbaca poster tentang penyakit tidak berjangkit di sekolah dan hospital.
Penerapan Nilai : Bekerjasama, berdisiplin dan berkeyakinan
Bahan bantu mengajar : 1) Kertas mahjong
2) Marker pen
3) Gambar
4) Bahan bacaan, buku teks
Penggabungjalinan : Pendidikan Sivik- Sayangi Diri
BAHAGIAN/ MASA | AKTIVITI | FOKUS PEMBELAJARAN | ORGANISASI | STRATEGI DAN P&P/ ABM |
Set Induksi ( 5 minit) | Pengenalan kepada maksud penyakit tidak berjangkit dalam bentuk teka-teki |
b) Punca kejadian itu berlaku. |
|
|
Perkembangan Langkah 1 (5 minit) | Mengenali jenis -jenis penyakit tidak berjangkit |
|
| |
BAHAGIAN/ MASA | AKTIVITI | FOKUS PEMBELAJARAN | ORGANISASI | STRATEGI DAN P&P/ABM |
Langkah 2 (5 minit) | Mengaitkan kesan konflik dan stres terhadap kesihatan. |
|
|
|
Langkah 3 ( 10 minit) | Pembentangan kumpulan. |
|
|
|
Rumusan dan Penilaian (5 minit) | Sesi refleksi. |
|
|
No comments:
Post a Comment